London av Irena Sediecka.
George Bryan "Beau" Brummel 1778-1840 var det brittiska modelejonet och portalfigur för Dandyismens mode,som bl.a.influerade Oscar Wilde,Lord Byron,Baudelaire,Tom Wolfe,m.fl.
Brussels liv var en estradörs och spelmissbrukares,
vilket finansierades genom ett större arv,
som ironiskt nog medförde
att han slutade sina dar,
som fattighjon i Frankrike.
Han har av designern Irena Sediecka förärats
en staty på Jermyn Street i London 2002.
DANDYISMENS NATUR
Dandyns självmedvetna och egocentriskt narcissistiska karaktär som noga veta vad han vill,med intuitiv kännedom om vad som identifierar hans personlighet,
av smak för konst,kläder,litteratur,musik,kvinnor,
mat,dryck,färg,arkitektur,
skick och fason,vett och etikett,
är han i allt sin egen skapelsens avbild
i vars värld han själv formar.
Han underkastar sig hellre svälta
en månad,
än avstå införskaffandet
av en rock eller ett par skor,
som för stunden blivit föremål
för hans beundran.
Om denna faiblesse för det yttre
är en kompensation för en inre brist,
är okänt.
Dandyn äga därtill en välutvecklad
och förfinad kulturell retorik,
som inte gör sig begriplig med
vem som helst,
och man kan anta han övat framför spegeln,som inför en roll på teatern.
Det sociala beteendet ( om man nu kan tala om ett sådant,när det gäller Dandys) är väl mer lämpat på scen,som de i sin grandiosa elegans alltid ser ut som om de gå på lina.
En för andra ganska obetydlig fläck på kavajen,blir för Dandyn en katastrof,
som lätt leder in i en dekadensens melankoli
om den inte går bort på ett ögonblick.
Denna dygd av egensinnighet,
bygga på en moralisk karaktärsfasthet,
vars narcissistiska ego är viljan
till individualismens originalitet,
där skuggan är en spegel.
Notarius publicus : Sten Wiking
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar